Státní správa dlouhodobě selhává v oblasti strategického vládnutí. Dokáže řešit dílčí aktuální výzvy, ale méně už meziresortní úkoly nebo úkoly přesahující horizont volebního období. Řešením může být například posílení role Úřadu vlády. Přetrvává též praxe velmi rozdílného rozhodování četných detašovaných pracovišť centrálních úřadů. Gesční resorty by se měly zaměřit na metodické vedení a standardizaci.
Novela služebního zákona státní správu otevírá, což je pozitivní, ale nepřispívá ani k větší efektivitě, ani nedokáže zaměstnance udržet a rozvíjet. Vláda naopak škrtá úřednická místa aniž by úředníkům snižovala objem práce automatizací či redukcí agend. Návrh NERV na slučování obcí sice pojmenovává správný problém – rozdrobenou strukturu mnoha malých obcí – ale k žádaným úsporám by patrně nevedl. Úspory je třeba hledat ve spolupráci a větší efektivitě při výkonu agend.
Pozitivní trendy
Negativní trendy